Meet Henri Kingo! Ihmislähtöisen markkinoinnin, liiketoiminnan kehittämisen ja muutosjohtamisen konkari.

Henri Kingo toimii Wörksin strategina ja auttaa asiakkaitamme brändien kehittämisessä, strategisessa markkinoinnissa sekä organisaatioiden muutoksessa. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus ihmislähtöisen markkinoinnin, palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä muutosjohtamisesta Suomesta ja ulkomailta. Ennen siirtymistään Wörksiin Henri on työskennellyt strategina, suunnittelijana, toimitusjohtajana ja liikkeenjohdon konsulttina muun muassa Accenturella, Hellonilla ja Wundermanilla. 

Alkaneen vuoden kunniaksi esitimme Henrille muutaman kysymyksen.  

1. Taustasi huomioiden, mikä on ollut merkittävin oppisi tai oivalluksesi suunnittelu- ja markkinointialalla, ja miten se on muovannut työskentelytapojasi? 

Kyllä se on ymmärrys siitä, että muutoksen vauhti vain kiihtyy. On välttämätöntä kehittyä ja pyrkiä olemaan entistä parempi, sillä osaamisesi ja tietosi vanhenevat jatkuvasti. Työkaluni tämän taklaamisen on loputon uteliaisuus. On tärkeää innostua uusista asioista. Olen myös oppinut, ettei kaikkea voi hallita, joten taito kuunnella ja jäsentää kuulemaansa on välttämätöntä, jotta tiedät mihin energia kannattaa keskittää. Viittaan tähän käsitteellä “sensemaking”, joka kuvastaa hyvin työtäni jatkuvassa muutoksessa. Se ei ole pelkästään asioiden analysointia vaan ennen kaikkea merkityksellisen viestimistä. Sen kiteyttämistä, mitkä asiat ovat oleellisia ja miksi.  

2. Kun ajattelet Wörksiä ja sen arvoja sekä toimintatapoja, mikä sai sinut liittymään tiimiimme, ja missä näet suurimman yhteensopivuuden omien vahvuuksiesi ja intohimosi kanssa

Wörksin yhteisöohjautuvuus ja vähäinen hierarkia, sekä vahva tiimiajattelu puhuttelivat minua eniten.  Nämä tekijät erottavat meidät perinteisistä tavoista toimia ja uskon, että ne edustavat koko luovan alan tulevaisuutta. Aina tämä ei ole helppoa ja siinä piileekin sen viehätys; saan päivittäin olla mukana luomassa uutta tapaa toimia yhdessä asiakkaiden kanssa. 

3. Teknologia ja ala muuttuvat jatkuvasti. Miten pysyt ajan tasalla ja integroit uusimmat trendit ja teknologiat luovaan prosessiisi, ja miten se voi hyödyttää Wörksin asiakkaita? 

Tuon aiemmin mainitun sensemakingin yksi ilmentymä on ennakkoluuloton kokeilun kulttuuri. Ei uimaankaan opita vain teoriatunneilla, jossain vaiheessa pitää laittaa kroppa veteen. Siksi vaikkapa AI-sovelluksia kannattaa kokeilla itse käytännössä; onnistua, epäonnistua, turhautua ja innostua. Näistä omista havainnoista alkaa vuoropuhelu asiakkaiden, eli muiden ihmisten kanssa. Tämä auttaa oivalluttamaan, miten teknologia ja trendit luovat arvoa asiakkaillemme ja sitä kautta heidän asiakkailleen. Näin voimme kohdistaa luovan tekemisen oikeisiin asioihin. Suosittelen siis aina ketterää kokeilemista!  

4. Visio ja inspiraatio ovat suunnittelun ytimessä. Miten määrittelet onnistuneen projektin ja mistä ammennat inspiraatiota luodessasi jotain uutta ja mieleenpainuvaa Wörksin asiakkaille? 

Onnistunut projekti on sellainen, jolla saadaan aikaan jokin muutos. Jos mikään ei muutu, niin silloin projektihan on vain kuluerä. Tavoiteltu muutos tulee määritellä heti projektin alussa. Itse asiassa selkeä ja innostava ”what does good look like” -määrittely toimii inspiraation lähteenä koko projektitiimille, asettaa tekemiselle oikean kontekstin ja riittävän kunnianhimon tason. Eli kuvitellaan ensin rohkeasti, miltä onnistuminen näyttää. Tämä kirittää luovuutta, sillä keskinkertaisuudella ei ole koskaan muutettu mitään.  

5. Mikä on lempiprojektisi ja miksi? 

Ammatillisesti parhaat projektit ovat niitä, joissa ei kiirehditä ratkaisemaan oletettua ongelmaa, vaan noudatetaan muotoilun periaatteita ja osallistetaan organisaatio avoimesti määrittelemään ja ymmärtämään taustalla oleva juurisyy tai haaste. Tällöin on paljon todennäköisempää, että keskitymme muuttamaan oikeita asioita. Nämä projektit ovat yleensä pitkäkestoisia ja ne tehdään tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Tuoreimpana esimerkkinä tällaisesta yhteistyöstä mainittakoon viime vuonna Helenin kanssa tehty projekti, joka liittyi asiakaslähtöiseen transformaatioon ja tarjoaman kehittämiseen.  

Mutta uralta nousee mieleen myös todella hauskoja projekteja, joissa syvällisemmän oivalluksen sijaan on haettu puhtaasti erottuvuutta, huomiota ja silmäpareja. Yhtenä tällaisena tulee mieleen Stig Doggin ”Stigidilaatio”- musiikkivideo, johon haimme tyylilajiin sopivat sponsorit niin uhkapelaamisen, kuohuvien juomien kuin risteilylaivojen parista. Pienellä budjetilla tehty video keräsi aikanaan poikkeuksellisen suuren miljoonatason katsojamäärän, resonoi halutussa kohderyhmässä ja saa yhä hymyn huulille.