Webinaari: “Mainostoimisto ei voi johtaa brändiä”, vieraana brändijohtaja Lauri Toivonen
“Ilman markkinointiosaamista pärjää ihan hyvin kun ei kohtaa todellista kilpailua. Me suomalaiset olemme markkinoinnissa maailman parhaita keskinkertaisuuden äärimmäisen hyvin toteuttamisessa,” polemisoi S-ryhmän markkinoinnin SVP, Lauri Toivonen. Haastamaan lähtee Wörksin propellihattu ja perustajaosakas Mikko Airas.
Yrityksillä on huono markkinointi-itsetunto
Ratkaisua Toivonen ei lähtisi hakemaan mainostoimistoista, vaan yrityksen oman osaamisen kehittämisessä. Brändistä ja markkinoinnista puuttuu usein johtaminen ja johtamisen työkalut. Mitkä näitä työkaluja Toivosen mielestä ovat? Monissa, varsinkin suomalaisissa yrityksissä tuntuu olevan vallalla huono markkinointi-itsetunto. Markkinoinnin ongelmia ei usein edes tunnisteta, siksi ne ikään kuin huomaamatta ulkoistetaan.
Mainostoimistoista brändien ideatehtaita?
Ja mikä on mainostoimiston rooli, jos brändit haalivat sekä strategista että operatiivista osaamista oman kattonsa alle? Mainostoimistoilla ei itsetunto-ongelmia ole, ne ovat usein omasta mielestään brändien parhaita tuntijoita, joiden taikakosketuksesta kakka muuttuu kullaksi, mutta onko se näin? Miksi usein vaikuttaa siltä, että mainostoimiston vaihtuessa myös brändin perusprinsiipit menevät vaihtoon? Pitäisikö mainostoimistojen muuntua brändien ideatehtaiksi ja jättää brändillä johtaminen asiakkaan huoleksi? Vai onko mainostoimistojen strategiaosaamiselle tarvetta ja kysyntää?
Näitä ikuisuusaiheita ja lisäksi paljon muuta käsitellään 30.11.2023 nauhoitetussa webinaari-tallenteessa.
Ilmoittaudu mukaan tuleviin webinaareihin täällä!