Kesko

Kiroileva hiili

Brändi
Markkinointi
Strategia
Viestintä

Ongelma

K-ryhmä on valittu maailman vastuullisimmaksi ruokakaupaksi (Global 100 -lista pörssiyhtiöt, Corporate Knights) ja sen strategisessa ytimessä on ponnistelu kohti ilmastoystävällisempää maailmaa. Suuri yleisö ei kuitenkaan ollut tarpeeksi tietoinen vastuullisuusteoista, joita K-ryhmä oli jo pitkään tehnyt.

Wörksin ratkaisu ongelmaan

Vuoden 2020 alussa K-ryhmä palkkasi haastajakseen ja kirittäjäkseen Kiroilevan Hiilen, joka on yhdessä sarjakuvataiteilija Milla Paloniemen kanssa luotu hahmo. Kiroileva Hiili sanoo asiat suoraan ja tekee vakavasta asiasta mielenkiintoista, reipasta ja helposti lähestyttävää. Kiroileva Hiilen avulla K-ryhmä kertoo asiakkailleen hiilijalanjälkeen ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvistä teoistaan sekä kannustaa asiakkaitaan ilmastoystävällisempiin kulutusvalintoihin.

Tulokset

Ensimmäisen kampanjakuukauden jälkeen 73 % suomalaisista tiesi kuka Kiroileva Hiili on. 67 % sanoi, että kampanja vaikutti heidän kulutuskäyttäytymiseensä. Lisäksi K-ostokset-applikaatiossa kävijämäärä kasvoi 160 %. Kiroileva Hiili voitti Vuoden huiput -gaalassa kaksi hopeahuippua sarjoissa vastuullisuus ja kampanja.

Ongelmia
ratkottavana?

Työskentely
Wörksillä?