k-market

Kiusaamisvapaa vyöhyke laajeni pelimaailmaan

Brändi
Markkinointi
Strategia
Viestintä

Lähtötilanne

Kiusaaminen oli siirtynyt uusille areenoille, lasten ja nuorten digitaalisiin ympäristöihin, piiloon aikuisilta ja tuen ulottumattomiin. MLL:llä oli ainutlaatuista osaamista ja kokemusta kiusaamisen vastaisesta työstä, mutta resurssit olivat rajalliset ja rahoitusta leikattiin.

Tarvittiin uudenlaisia keinoja puuttua kiusaamiseen.

Wörksin ratkaisu

K-Market vei Kiusaamisvapaan vyöhykkeen pelimaailmaan, missä nuoret viettävät aikaa ja kiusaamista tutkitusti tapahtuu. Roblox-pelialustalle luotu peli tarjosi nuorille uudenlaisen kanavan MLL:n tarjoamaan tukeen ja kiusaamisen vastaiseen toimintaan. Yksisuuntaisen kampanjoinnin sijaan nuoret otettiin mukaan aktiivisiksi toimijoiksi kiusaamista vastaan. 

Heittämällä koreja Susijengin kanssa pelaajat pystyivät keräämään rahaa kiusaamisen vastaiseen työhön. MLL:n pisteellä oppi pelin muodossa valmiuksia kiusaamistilanteisiin sekä pääsi keskustelemaan kiusaamisesta ja saamaan tukea ammattilaisilta. Tämä kaikki tutun Kiusaamisvapaa vyöhyke -konseptin ja K-market brändin parissa.

Tulokset

Kampanja oli menestys. Mainonnan avulla onnistuttiin herättämään nuorten huomio ja houkuttelemaan heitä Robloxin Kiusaamisvapaalle vyöhykkeelle. Suomalaisista lapsista ja nuorista 66 prosenttia pelaa Robloxia usein tai silloin tällöin. Ensimmäisten kampanjaviikkojen aikana Kiusaamisvapaa vyöhyke keräsi Robloxissa 101.000 uniikkia kävijää. Kävijät viettivät kiusaamisen vastaisen toiminnan äärellä keskimäärin neljä minuuttia. Neljän ensimmäisen viikon aikana kiusaamisen vastaisen toiminnan parissa oli vietetty aikaa siis 404.000 minuuttia eli 6733 tuntia, joka vastaa 281 päivää.

Kiusaamisvapaan vyöhykkeen tärkein tehtävä on aktivoida kohderyhmää toimimaan kiusaamisen vähentämiseksi. Tässä onnistuttiin edellisvuosiakin paremmin. Joka neljäs nuori puuttui itse aktiivisesti kiusaamiseen ja lähes kolmannes keskusteli kiusaamisesta kampanjan kannustamana. MLL:n kiusaamisen vastaiseen työhön nuorten toimesta kerätty potti ylitti kampanjalle asetetut tavoitteet 33 prosentilla.

Ongelmia
ratkottavana?

Työskentely
Wörksillä?