Pihasauna kuuluu kaikille

Markkinointi
Strategia

Ongelma

Rakentamista koskeva lainsäädäntö uudistuu harvoin. 1.1.2025 rakentamislakiin tuli mittavimpia muutoksia vuosikymmeniin. Merkittävin uudistus lakiin on alle 30 neliöisten piharakennusten rakentamisen salliminen ilman erillistä lupaa.

Bauhaus halusi saada omistajuuden tästä positiivisesta lakimuutoksesta ja innostaa suomalaisia rakentamiseen. Tavoite oli nostaa pihasaunojen myyntiluvut vuodenvaihteen jälkeen hurjaan kasvuun.

Ratkaisu

Kampanjoinnin tarkoituksena oli kertoa vahvasti uuden rakentamislain ilosanomaa: “Pihasauna kuuluu kaikille”.

Kampanjassa haluttiin käyttää yllättäviä keinoja perinteisen massamedian lisäksi: tapahtumallista haltuunottoa, yllättävää ulkomainontaa sekä tutkimuksen synnyttämää mediakiinnostusta.

Koko kampanjan toteutus haluttiin miettiä strategisesti uudella tavalla. Kesken jouluostosten suomalaiset saivat kokea viidessä kaupungissa jotain täysin yllättävää. Komeasti kajahtaneet saunakuorot valtasivat kauppakeskuksia ja rautatieasemia Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa ja Oulussa valloittaen suomalaisen somekansan. Kuorot lauloivat Martti Servon tunnetuksi tekemää “Sauna”-kappaletta sekä manifestoivat kampanjan pääviestiä. “Pihasauna kuuluu kaikille” – kylteillä ja huudahduksillaan.

Tulokset

Kampanjan vaikuttavuus ​on kiistaton: ​
Ihmiset ympäri Suomea ottivat sanoman ilolla vastaan ja ryhtyivät rakentamaan ​– ja mikä parasta, Bauhausin ​pihasaunoja.

Pihasaunojen myynnin kasvu + 5750 % (kpl määrä).
Hakusana Pihasauna +500%.
Sauna tuotekorttien katselu + 220%.
Sauna-aiheisten sivujen lataukset + 291%

Ongelmia
ratkottavana?

Työskentely
Wörksillä?