Kuka ihme on Janne Martiskainen? Tutustu Janneen ja hänen töihinsä.
Janne Martiskainen aloitti juuri Wörksillä yhtenä johtavista suunnittelijoistamme työskennellen niin markkinoinnin, brändien kuin kokemustenkin suunnittelun parissa.
Mikä onkaan parempi syy antaa sinulle pieni kurkistus Jannen ajatteluun ja töihin ennen Wörksiä. Tuohan Janne mukanaan Wörksiin yli 15 vuoden kokemuksen suunnittelijana niin kotimaisista kuin kansainvälisistä projekteista.
Ennen Wörksiä hän on toiminut aiemmin mm. Senior Creativena TBWA\Helsinki:ssa ja Luovana Johtajana IVALO Creative Agency:ssa, Digital Designerina hasan & partnersilla, sekä monissa muissa tehtävissä. Mutta kaikki sekin on vain pieni raapaisu Jannen taustaan suunnittelijana.
Neljä + yksi kysymystä Jannelle:
1. Taustasi huomioiden, mikä on ollut merkittävin oppisi tai oivalluksesi suunnittelu- ja markkinointialalla, ja miten se on muovannut työskentelytapojasi?
Empatian merkitys. Sekä suunnittelu- että asiakastyössä ja elämässä ylipäätään. Kyky asettaa itsensä toisen asemaan. Kyky päästä toisen ajatusten sisälle tai ainakin hyvin lähelle niitä.
Tämä oivallus on herkistänyt kuuntelemaan enemmän ja ymmärtämään ympäristöä. Ja empatia jos mikä, lisää ymmärrystä.
Erityisen merkittävä hetki on, kun jokin asia ylittää ymmärryksen. Silloin kannattaa tutkia ja olla kiinnostunut, yhdistellä yllättäviäkin asioita, eläytyä.
2. Kun ajattelet Wörksiä ja sen arvoja sekä toimintatapoja, mikä sai sinut liittymään tiimiimme, ja missä näet suurimman yhteensopivuuden omien vahvuuksiesi ja intohimosi kanssa?
Wörksin ketterä tapa toimia ja hierarkiattomuus herätti mielenkiinnon.
Wörks on myös hyvin inhimillinen ja inklusiivinen paikka – täällä saat olla aidosti oma itsesi eikä tarvitse sopeutua tiettyyn muottiin tai ennakko-odotuksiin.
Melkein aina on mukavaa ja hauskaa. Silloinkin kun ei ole, tietää, että kohta on.
3. Teknologia ja ala muuttuvat jatkuvasti. Miten pysyt ajan tasalla ja integroit uusimmat trendit ja teknologiat luovaan prosessiisi, ja miten se voi hyödyttää Wörksin asiakkaita?
Jos aidosti haluaa olla askeleen edellä, kannattaa seurata alan medioiden lisäksi tiede- ja tutkimuskenttää. Jo pelkästään Suomessa on hieno akateeminen kulttuuri ja innovointia tapahtuu todella paljon. Kaikkia hienoja löydöksiä ei kaupallisteta heti, eikä ehkä koskaan. Suurinta osaa ei löydä klikkijournalismin otsikoista.
Asiakkaille kannattaa näyttää rohkeasti omia löydöksiään ja inspiroida uuteen ajatteluun. Kun asioita yhdistellään ja törmäytetään, syntyy luovuutta ravitsevia keitoksia tai ainakin pieniä, maukkaita alkupaloja.
4. Visio ja inspiraatio ovat suunnittelun ytimessä. Miten määrittelet onnistuneen projektin ja mistä ammennat inspiraatiota luodessasi jotain uutta ja mieleenpainuvaa Wörksin asiakkaille?
Onnistunut projekti herättää uusia ajatuksia ja tunteita sen vastaanottajassa – ihminen hoksaa tai tuntee jotain.
Hyvästä projektista jää käteen monesti myös jotain konkreettista näyttöä – oli se sitten uusia teemoja esiin nostava filmi, digitaalinen tuotelanseeraus, tai hyvin jalkautuva brändiuudistus.
Inspiraatiota ja ideoita leijailee joka puolella, ne pitää vain osata napata oikeaan kontekstiin ja ympäristöön. Melkein kaikesta pystyy löytämään innostavan kulman itselleen ja sitä kautta mahdollisesti muillekin.
5. Mikä on lempisuunnittelutyösi ja miksi?
Yksinkertaisesti: Pelaajien omalle selaimelle Opera GX:lle suunniteltu Gamer Graveyard. Sinä yhdistyivät hieno oivallus, hauska toteutus ja kansainvälinen vaikuttavuus.
Valittuja makupaloja Jannen portfoliosta:
Janne valitsi portfoliostaan viisi erilaista työtä, jotka ovat kaikki hänelle jollain tavalla merkityksellisiä: Väestöliitto – Kaikki on perheestä; Opera GX – Gamer Graveyard; Lääkärikeskus Aava – Jäärähuolto; Kalevala Koru – Kesyttämätön; ja Lahden Kaupunki – Tekstiilipantti.
Tutustu ja insipiroidu. 🙂
Väestöliitto – Kaikki on perheestä
Kaikki toden totta on perheestä lähtöisin, niin hyvässä kuin pahassa.
Perheitä on mitä eriskummallisimman muotoisia ja useimmilla meistä niitä on ainakin yksi. Kaikista perheistä- ja perheyksiköistä löytyy myös eritasoisia ongelmia ja vaivoja, joihin olisi hyvä saada helposti apua. Arki kun harvoin on pelkkää rakkautta: usein siinä on rosoja ja ryppyjä.
Tärkeä työ, jossa kannustamme ihmisiä hakemaan apua ennen kuin arjen ahdingoista tulee liian lopullisia. Perhettä kuitenkin kannetaan mukana koko elämä.
Opera GX – Gamer Graveyard
Elämän oma tasohyppely tulee joskus pelaamisen tielle.
Lupsakan vittuilun kautta koitimme saada pelaamisen jättäneet geimerit takaisin rakastamansa asian äärelle.
Aidosti kansainvälinen työ, jossa päästiin todella lähelle pelaajayhteisön kulttuuria, niin visuaalisesti kuin tarinankerronnallisesti. Ja kun oikein rakastaa internetiä ja nörttitouhuja, niin tällaiselle työlle antaa kaikkensa.
Aava – Jäärähuolto
On aina hienoa olla mukana töissä, joissa on hieman sydäntäkin mukana. Erityisen hienoa on antaa tilaa ja huomiota niille, joista kukaan ei tunnu välittävän.
Jäärähuollossa data, empatia ja niiden yhdistäminen muodostivat luovuuden meren, jota oli pakko alkaa äyskäröimään. Nauratti ja itketti samanaikaisesti, kun oivalsimme tämän palvelun.
Kalevala Koru – Kesyttämätön
Kampanja, jonka keskiössä oli ohjaaja Viivi Huuskan kanssa tehty teos, joka varmasti kosketti ja ihastutti monia.
Tuntui, että olimme ensimmäisinä jonkin ison asian äärellä – viemässä koko alan kuvastoa ja tematiikkaa eteenpäin Suomessa.
Uskon, että tämä teos muutti ainakin jonkin verran maailmaa.
Lahden Kaupunki – Tekstiilipantti
Kivasti taiteen ja kierrätyskulttuurin kudelmasta purkautunut työ, jolla saatiin aidosti ihmisiä aktivoitua.
Jos koet olevasi moderni ja tyylitietoinen ihminen, niin tässä sinulle sääntö numero uno: Tee asioita luonnon hyväksi, niin teet asioita meidän kaikkien hyväksi.
Löytyikö jotain mielenkiintoista?
Ota yhteyttä ja kysele lisää miten Janne tai me muut voisimme sinua auttaa.