SATO #kotipositiivisuus

Suomen suurimman vuokranantajan SATOn missiona on mullistaa asuminen, sillä koti on heille muutakin kuin seinät.
SATO halusi löytää asumiseen uudenlaisen näkökulman, joka vastaisi tavoitteeseen raikkaalla, ajassa resonoivalla tavalla.

Insight

 

Koska SATO halusi ymmärtää asukkaiden tarpeita paremmin, yritys päätti tutkia, miten suomalaiset kokevat kotinsa ja millaisia tunteita koti heissä ylipäätään herättää.

Tutkimustulokset paljastivat yllättäviä asioita:

  • 49 % kertoi kokevansa kotihäpeää
  • 74 % tunnusti, että arjen myötä kotiin syntyy epäjärjestystä tavara- tai vaatekasojen muodossa
  • 22 % myönsi kasojen olevan pysyviä
  • 90 % tutkimukseen vastanneista kertoi siivoavansa ennen vieraiden tuloa
    ja jopa yli puolet tutkimukseen vastanneista tunnusti haaveilevansa viihtyisämmästä kodista.

Lisäpaineita oman kodin viihtyvyyden parantamiseen syntyy esimerkiksi sosiaalisen median vaikutuksesta, kun eri kanavissa julkaistaan kuvia toinen toistaan täydellisemmistä ja siisteistä kodeista. SATO halusi tarttua tähän ristiriitaan ja puhua kaikenlaisten kotien puolesta herättämällä aiheesta julkista keskustelua. Samalla pystyttiin myös lieventämään kotiin liittyviä negatiivisia tunteita.

Ratkaisu

Jotta kotihäpeä jäisi unholaan, SATO päätti julistaa uuden, armollisemman aikakauden alkaneeksi: se sai nimen kotipositiivisuus. Ideana oli rohkaista kaikkia hyväksymään kotinsa sellaisena kuin se on ja elämään omannäköistään elämää.
Siispä tervetuloa epätäydellisyys kaikissa muodoissaan: epäjärjestys, elämisen jäljet ja tavarakasat! Omassa kodissa ne ovat sallittuja – ja juuri tämä vapaus tehdä kodista omannäköisensä on täydellisyyden ytimessä.

 

Toteutus

Kampanja käynnistyi ansaitulla medianäkyvyydellä keskustelua herättäneen tutkimusjulkaisun myötä. Maksetun näkyvyyden kokonaisuus rakentui sisällöstä, jossa esiintyivät SATOn oikeat asukkaat heidän omissa kodeissaan. Kotipositiivisuus sai kampanjan ansiosta positiivista näkyvyyttä valtakunnallisesti niin tv:ssä, printissä kuin digitaalisissa kanavissakin. SATOn käynnistämän haasteen myötä kolme tunnettua vaikuttajaa avasivat ovet omiin epätäydellisen täydellisiin koteihinsa kuvien muodossa. Heidän esimerkistään rohkaistuneena myös muu somekansa uskaltautui näyttämään kotinsa sellaisena kuin se on #kotipositiivisuus-tunnisteen saattelemana.

Tulokset

Tutkimusjulkaisun siivittämänä kampanja sai yli 20 mediaosumaa kotipositiivisuuteen liittyen. Valtakunnallisten uutismedioiden lisäksi mukana oli mm. Suomen suurin sisustamisen erikoislehti Avotakka, joka nosti kotipositiivisuuden peräti pääkirjoituksensa teemaksi.

Aihe kiinnosti myös sosiaalisessa mediassa; kaikki kolme vaikuttajaa tavoittivat kotipositiivisilla sisällöillään yleisönsä keskiarvoa paremmin, ja yhteenlaskettuna tavoite ylitettiin 40 %:lla. Kampanjan kokonaistavoittavuus pelkästään sosiaalisessa mediassa oli huikeat 1,2 miljoonaa suomalaista. Lisäksi kampanja onnistui tutkitusti vahvistamaan SATOsta haluttua mielikuvaa aitona, ihmisläheisenä ja asiakkaiden tarpeista kiinnostuneena toimijana.

Kampanjan ansiosta kiinnostus SATOa kohtaan kasvoi 48 %.

Kiinnostunut luovasta yhteistyöstä? Ota yhteyttä!