Fortum Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta

Sosiaalisen median kampanja, joka toteutettiin primetime tv:ssä

Lähtökohdat

Keskustelu ilmastonmuutoksesta ajautuu helposti poteroihin, varsinkin sosiaalisessa mediassa. Fortum ja Riku Rantala halusivat saada aikaan jotain muuta – laajaa, rakentavaa
ja faktapohjaista keskustelua ilmastonmuutoksesta

Strategia

Keskustelu päätettiin siirtää pois sieltä, missä se ei edennyt. Jonnekin missä ilmastonmuutosta voitaisiin käsitellä tavalliselle katsojalle kiinnostavalla, ymmärrettävällä ja inspiroivalla tavalla, kasvattaen ymmärrystä ja antaen uusia, monipuolisia näkemyksiä aiheeseen. Jonnekin missä olisi tilaa erilaisille mielipiteille, hyvälle ja rakentavalle keskustelulle.

Keskustelun haluttiin tarjoavan vastauksia tavallisten ihmisten ilmastokysymyksille, joten sitä varten rakennettiin kysymystenkeräyskampanja. Ohjelma vastasi ihmisten kysymyksiin, useamman näkökulman kautta. Kysymykset jaettiin yhdessä valittujen isojen teemojen – 6 maailman saastuttavimman sektorin – alle.

Luova ratkaisu

Otimme tavoitteeksi kerrankin tehdä lineaarisesta tv:stä vain sosiaalisen median ulottuvuuden, eikä toisinpäin. Keskustelu siirrettiin sosiaalisesta mediasta prime time -televisioon, Neloselle. Keskustelua johtamaan kutsuttiin toimittaja Riku Rantala, jolle annettiin vapaat kädet tehdä journalismia. Hän taas kutsui studioon eri alojen ammattilaisia, vastaamaan ja keskustelemaan sosiaalisessa mediassa trendaaviin ilmastoon liittyviin kysymyksiin, joista tuli ohjelman runko.

Toteutus

Nelosella nähdyn ohjelman nimi oli Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta. Ohjelmaa markkinoitiin printissä, televisiossa ulkomainonnassa ja somessa.

Tulokset

  • Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta oli yli puoli miljoonaa katsojaa.
  • Se tavoitti pelkästään sosiaalisessa mediassa 1,9 miljoonaa ihmistä.
  • Brändin kanssa vietetty aika oli yli 125 000 tuntia.

#100kysymystä trendasi Twitterissä ohjelman aikana.

Ohjelma sai katsojilta runsaasti positiivista palautetta, myös sosiaalisessa mediassa, sekä ennen että ohjelmasarjan jälkeen. Saimme aikaan myös hyvää keskustelua siitä, mikä on tulevaisuudessa yritysten rooli viedä yhteiskunnallista
keskustelua eteenpäin.

Ohjelman somemarkkinoinnin luvut olivat erittäin hyvät ja tehokkaat:
huomattavasti paremmat, mitä yleisten benchmarkien sekä Fortumin omien sisältöjen keskiarviot:

 

  • CPM 2,21 € (globaali 2020 mediaani 8,71 USD)
  • CTR 2,11 %, Instagram Storieseissa 4,78 % (globaali 2020 mediaani Facebookin news feedissä 1,11 %, Instagram Storiesissa 0,22 %)
  • CPC 0,44 €, Instagram Storiesissa 0,33 € (Globaali 2020 mediaani 2, 06 USD, Instagram Storiesissa 1,83 USD)

RIKU RANTALA JA 100 KYSYMYSTÄ ILMASTOSTA

02:03